Maria Olsson har varit verksamhetschef på Drottninghögs vårdcentral sen hösten 2019. En regnig tisdagsförmiddag berättar hon om vad hon uppskattar med Drottninghög och hennes arbete och uppmanar fler att lämna in synpunkter på deras upplevelse av vårdcentralen.
Den hästälskande sjuksköterskan och numera verksamhetschefen värdesätter de relationer och nätverk som är ett stort fokus för vårdcentralen. Vårdcentralen samarbetar bland annat med Idé A, exempelvis genom att vara med och arrangera en av onsdagskvällarna på Idé A Drottninghög med temat ”Hur mycket behöver vi röra på oss?” den 26 februari.
Med detta och andra samarbeten ser Maria en möjlighet att kunna förebygga ohälsa redan på ett tidigt stadie, och det ger även chansen att skapa bra kontakt med vårdcentralens ca 8000 patienter.
Hur skiljer sig Drottninghögs vårdcentral från andra vårdcentraler?
– Uppdraget är samma som för andra vårdcentraler, svarar Maria. Hon lyfter upp en hög andel utrikes födda medborgare som en skillnad, detta gör att goda kontakter och bra kommunikation är ännu viktigare.
Maria uppmanar vårdcentralens besökare och patienter att komma både med positiv och konstruktiv kritik för att kunna utveckla vårdcentralen ytterligare. Det går att lämna synpunkter antingen personligen på vårdcentralen eller via vårdcentralens hemsida.
Vad är det bästa med Drottninghögs vårdcentral?
– Värmen och omtänksamheten om varandra. Vi ska bli den vårdcentralen alla pratar om, säger Maria.
Sämre finns inte. Var tvungen att åka till Belgien för att få vård. Ringer man dem, gör de allt för att inte få gå dit, träffa en läkare. Tjejerna som svarar i telefon hade behövt gå och utbilda sig i hur man svarar i telefon. Förstår inte varför de jobbar med något de inte trivs med….och arbeta på en vårdcentral där det är många invandrare. Vi ringer inte er för vi vill prata med er, bilmekanikerna tittar noggrannare på bilen än vad ni tittar på patienterna. Inte så konstigt att folk säger; gå till ICA MaXI för där kan de mycket mer om sjukdomar än på vårdcentralen.